Pages

Monday, September 2, 2013

tutorial border

nie aku copy-paste dari blog ceera. jom le kite sesama hapgrade kan kite punyer blog. baru ler meriah skit alam blog nie. kutuk-kutuk yillek k... borak-borak yezzzaaa... *angguk kepala mcm headspin*

***************************
Ini adalah tutorial border yang korang nanti2kan.. sebenarnya aku taknak kongsi tutorial nie, hahaha.. sebab konon2 taknak kasik sama la blog korang dengan blog aku. Tapi dah ramai nau tanya, takpela.. aku bagitau jugak la.. *ada hati nak kedekut ilmu, wakakaka..

Sila copy coding di bawah ini..



#Profile1 {
padding: 0 5px 0 5px;
background: #ffffff; <----- bcground="" buleh="" color="" font="" ko="" lain..="" putih="" tukar="">
border: solid #000000 1px;
}


#HTML1, #Profile1, #HTML2, #Text2, #Text1, #HTML3, #LinkList8, #BlogList1, #HTML4, #LinkList2, #LinkList3, #LinkList4, #LinkList6, #LinkList5, #BlogList2, #LinkList1, #BlogArchive1, #HTML7, #HTML6, #Label1, #Text4, #TextList1, #TextList2, #HTML10, #LinkList7, #BloggerButton1, #HTML15 {
padding: 0 5px 0 5px;
border: solid #38B63C 3px; <---- aku="" border="" color="" font="" ijau..="" ini="" nye="" plak="">
background: #ffffff;


}

Pastu ko pergi ke edit html bahagian layout... ko pastekan coding2 ni kat belah coding2 sidebar wrapper atau left sidebar wrapper.. itu pun selepas } ye...

Dah paste, ko save...

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiii mau diingatkan.. camne nak cakap eh... aku harap ko paham la apa yang aku dok explain nie..

Ok, tiap kali ko add a gadget.. tak kira la, linklist ke.. text ke, link ke.. cuba ko cek balik pas ko add tu dekat dalam edit html. Ko scroll sampai ke bawah. If ko masukkan text la contoh. Ko tengok itu text yang keberapa ko masukkan... kalau text yang ke 10, dia akan bagitau text10..

Lepas tu ko kena pergi balik kat coding yang ko pastekan tu.. masukkan kan #text10 diantara coding2 yang ada disitu.. ada paham??

If ko taknak gadget tu ada border.. maknanya ko buang la #text10 yang ada situ..

Ok itu saja pembelajaran untuk border..

*****************************

credit and thanx to ceera.

nie plak jenis-jenis border yg ader. 

<----- bwh="" ceera...="" copy-paste="" dari="" jenis="" ko="" la="" n3="" nie="" nmpk="" p="" pn="" scroll="" smpai="" yer...="">

malas punyer orang nak wat revision kat tenet. satu hal pulak nak cari segala bagai. dah ader keje senang, yang ko nak susahkan diri cari lagi tue pasai aper. 

<---------- aku="" jer.="" nie="" notetomyself="" p="" utk="">

acikkk sila la ko rajinkan diri menggeledah segala web yang ko dah sebut tue. adik rajin malas nau nak cari untuk ko.
acik aku nie, memang suka geledah web segala alah yang ader tue. yer nk cari harga kereta pun cari kat web bagai. dah ader yg terang kat sebelah company, lagi mau cari kat internet. lepas tue susah kan aku pulak, kena contact kedai tue tanya harga sebeno n betui ke idok harga kat tenet tue. almaklum jer la, ader kedai tue yang tak hapdet yer punyer rege. 
jalan paling senang, aku pergi jer kat publish car mana-mana n tengok brochure diaorang. kalau rasa berkenan, aku tanya detail. tak berkenan? blah jer la.

ader la sekali tue, aku sound acik. sebab yer duk lepak kt sofa n aku kena lekatkan bontot aku kat kerusi coz lappy yer takleh gerak sebab dah siap-siap kunci ngan meja sekali. yer ikat selepas peristiwa kena hempuk ngan susu nana (anak along), yer kot nama nana, aku pun dah luper. sampaikan keyboard tue kena tuko lain, dah takleh guna.
power la ko punyer susu nana, leh wat keyboard paksu ko hancusss. ke susu ko ader acid? bahaya nie, bahaya.  :0(

aku : acik nie kan. nama nyer teknichan, kalau bab keje umah, asik suruh adik jer. lepas nie, adik tak mau lagi dah kol mane-mane kedai tanya harga kete, acik wat sendiri. acik sedap-sedap landing sofa, adik gak kena landing sofa keras nie. bla bla bla bla...
acik : adikkk lepas nie, acik tak kunci lagi dah lappy tue. meh acik buang kunci yer.

lepas tue terus lari-lari pergi kat aku, buang kunci lappy n siap bawa lappy tue ke sofa. hehehe, my brooo, u knowww... tengah-tengah duk godam cari harga, sampai le air susu panas + tea o. masyukkk. siap tanya agi, nak pizza tak. aku onnn jer. aku kan memang adik yang berjaya. *berjaya kempiskan wallet abang*

ok, turn on to jenis border. hold kejap cite acik tue. kalau ingat aku sambung, kalau tak, buat jer pekasam jeruk. :)


1. border-style: dotted;
2. border-style: dashed;
3. border-style: solid;
4. border-style: double;
5. border-style: groove;
6. border-style: ridge;
7. border-style: inset;
8. border-style: outset;

yang kaler merah tue, aku paling suka. 2nd suka kaler purple. yg lain cam hampeh jer. ikut citarasa korang ler. ader yang berkenan, ader yang takkannn. ko jangan la perasan nak letak border pelik-pelik. kecuali la ko nie orang nyer pemelik, kalau tak, aku nengok pun serabut. apatah lagi orang lain. hahaha...

aku dah wat tuto nie. n aku berjaya menambahkan border yang aku nak. aku punyer kaler ijau sebab background dah kaler ijau. aku kan peminat green, penenang mata la katakan. 

betul la weiii ijau tue penenang jiwa.
cuba ko tengok alam, ijau kannn...
 
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.