Pages

Sunday, September 15, 2013

tutorial komen pop-up window

*****************************************************************

Uish, dah lama gile aku tak buat tutorial... sebab macam dah tak tahu nak buat tuto apa.. oh, ada satu tuto yang aku nak buat, =P hurm.. itu nanti2 la.. aku kena study 1st be4 aku ajarkan korang..

Yela, mana boleh ajar begitu sahaja padahal diri sendiri pun tak berapa nak tahu sangat...

Kali nie tuto yang very d easy.. tapi ramai yang tersangkut tak tahu nak buat, bila blog tak boleh di komen..

Actually boleh komen, tapi kekadang.. komen ada prob.. tu yang stuck kosong je tiap kali click komen..

Oleh itu, nak mudahhhhhhhhh.. ko tukarkan setting komen kepada pop up window sebab dah sah2 akan boleh komen...

1stly pergi ke setting - comments


So sini aku ajar satu je la ye.. senang..

Comments - show
Who can comments - Ada 4 pilihan disitu.. ikut suka uols la nak pilih yang mana, macam aku... aku pilih untuk mereka yang ada akaun google sahaja..

Comments from placement - Haaaaaa, kat sini la yang ko kena tukar... kalau memula register blogger, dia akan automatic bubuh kat embedded below post yang selalu beri problem di mana, kejap2 ada kotak komen, kejap2 takde...

So, uols boleh tukar kan ke popup window atau full page untuk komen...

Yang bawah2 dia abaikan sahaja...

Dan kalau nak moderate 1st before komen appear, uols boleh tukarkan disini..

Comments moderation - Always

Show word verification for comments - aku pilih untuk no sebab aku sendiri menyampah nak kena isikan satu2 word yang mengarut tiap kali nak beri komen, apatah lagik nak menyusahkan korang untuk itu..


Oh yes.. memang uols tak perasan bila komen blog sendiri takde word verification, tapi ketahuilah yang bloggers2 lain, tiap kali nak komen blog ko terpaksa bersengkang mata menengok huruf2 yang ada, kalau salah.. kena taip balik.. huh!! tak suke...

But word verification nie ada baiknyeeeeeee...

Dan sekiranya, ada entry yang uols nak ada komen.. and ada entry yang taknak orang komen... boleh click di sini...

Di entry tersebut, post option.. pilih untuk allow and dont allow for comment

Ok itu sahaja pembelajaran kita hari ini..

Selamat Mencuba

note: tuto malam2 lagi, bagus.. 

********************************************************
credit and thanx to ceera.
aku tak apply pun atas alasan yang sama sajorkkk. takder kepenggunaannyerrr. nanti bila dah ader yang komen entry aku, baru ler aku letak.
for mereka yang terasa nak tengok pop-up window komen aku, aper kata kalau korang komen bebanyak blog aku nie. 
adakah aku memaksa korang buat? tak kannnn... *kenyit mata*
 
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.