Pages

Monday, September 2, 2013

tutorial jangan klik kanan

aku dah berjaya wat dah. kalau yer nak klik kanan, tak boleh sebab aku dah disable. kalau ceera, yer dendiam jer, tak bagitau pun tak leh klik kanan. mujur la yer ader bagi short-note kat tepi tue. so, aku tau la, takleh copy cam biasa, kena tekan ctrl-c baru bleh copy.

aku punyer lagi hebat kottt. aku letak pesanan cam yang biasa blogger buat kat blog yang biasa aku follow tue. aku letak 'minta pendahuluan en-chik adam-nurul dulu yer.' cam ceti plak bila letak entry cenggini. aduishhh, ayat aper kah yang seswai?

nie step yer. pun copy-paste dari ceera nyer.

****************************
Kelas tutorial bermula lagi ye kawan2.. Sila bukak mata besar2, dah paham dengan cepat. Sebab kali nie, pembelajaran kita tidak susahhhhhhh.. Kalau ada sapa2 yang tak berjaya buat, aku jentik hidung sorang2..

Cikgu garang nie.. *sambil senseng lengan...

Untuk disable rightclick blog uols. Di mana korang taknak dia sesukahatiii menyalahgunakan blog korang. Ada 3 cara..

Cara yang pertama, dan termudah sekali adalah dengan;

Cara pertama - still buleh copy, cuma disable rightclick saja.. sama cam page aku. Kira masih tak kedekut la nak kasik korang copy, wakaka..

Layout - edit html
Pastu carik code , dah jumpa.. code tu uols tukarkan kepada ..
Then save template.. siap sudah...


Done

Cara kedua - konon2 nak cool skit la ada pop up window yang keluar.. =P



-->

Boleh tukar "No Right-Click" itu kepada "Haa??? mau buat apa tu??? mau copy paste aku punye blog kah?"

Ikut sukahati ko la nak buat camne..

Mana coding ni nak dipastekan???
Di layout - page element - add a gadget - html/javascript

Done

Cara ketiga - ini cara orang kedekut abis la nie.. langsung tak kasik highlight ko punye text, =P



Coding nie ko paste kan kat Layout - edit html. Then carik kod , pastekan coding di bawah code

Done

Itu sahaja.. So ikut korang la nak pilih yang mana satu

Sekian, terima kasih..

*******************************
credit and thanx to ceera.

aku pilih yang no 2 punyer. yang no 1 tue, ceera punyer. kalau nak tau camner, ko pergi la lawat blog ceera. ader aku wat link ke blog yer tapi lupa plak entry mane. pandai-pandai ko la cari. pemalas punya orang. dush... dush... dush...

yang no 3 tue, aku tak pernah pulak tengok blog buat cenggitu. biasanyer kalau ader pun, web lah. memang wajib kut web buat cenggitu. klu tak, konfem lah ramai jer yang duk copy-paste tanpa pengesahan n melemahkan jiwa orang buat web tue. yer la, dah susah design, fikir, reka ayat, blaaa blaaa blaaa buat web, boleh plak ko pergi  copy-paste jer, tanpa memikirkan keringat orang yang buat tue. 
cuba la teringat kat keringat orang lain, kalau ko tak nak ingat kat diri sendiri.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.