Pages

Sunday, September 22, 2013

tutorial script dalam entry

**********************************************
Cuba korang pastekan coding ke dalam entry korang??

Agak2 ko akan nampak tak coding tu bila ko publish???? =D Ok aku tau ramai yang tak perasan coz bukan semua bloggers buat tutorial didalam blog. So apahal plak nak gediks2 paste script dalam entry ye dak... Tapi if ada yang buat tuto untuk mengajar kawan2 atau readers yang ada.. mesti korang sakit hati paste2 kan coding tapi tak boleh nak preview. And bila preview akan jadik kosong tak nampak...

Ok, begini ye...

Di kotak entry ini, memang tak boleh nak pastekan script atau bentuk2 coding dengan begitu sahaja.. coz dia akan pergi ke bentuk coding yang sepatutnye korang taip.. like yang aku ajar hari tu.. cuba kalau ko nak taip tapi takmo tukarkan ia jadik garis.. tapi nak appearkan coding tu untuk tatapan readers...

Mudah ajer sebenarnya.. be4 tu aku ajar cara susah dulu, muahahahaha...
Code
Code Ganti
<
<
>
>
"
"

Setiap < ko kena tukarkan jadik < tapi gila kah kalau ada banyak <<< berpinar jugak nak tukar satu2... dan ada jugak cara senang untuk tukarkan.. tapi malas aku nak ajar.. coz baik aku ajar cara yang lebihhhhhhhhh mudah... Click disini...
nanti akan kuar window sama macam kat bawah ini...

Bila dah kuar window ini.. ko copy siap2 coding yang ko nak masukkan kat dalam entry...

Then ko paste kat dalam window ini macam kat atas ini.. dan click button encode...

Pastu dia akan otomatic tukarkan coding2 ko jadik begini...

Then ko copy, dan terus masukkan dalam entry ko..
Jangan tukar apa2 ye.. biar dia pelik cam2... kang bila publish dia akan bertukar macam yang sepatutnyaaaaa...

See, sonang kan...

Selamat Mencuba...
*****************************************************
credit and thanx to ceera.

aku macam biasa la malas nak geledah entry nie so aku tak buat tutorial nie. lainkali aku buat kalau aku rasa macam nak try. 

cox sekarang nie kalau aku nak tuko ape-ape coding, aku memang tekan kat 'post option' n then highlight bende alah @ ayat yang ko nak tuko tue. lepas tue, ko klik pulak kat 'interpret typed HTML'. 
so ko tak payah dah lah dah nak pergi klik page yang ceera habaq tue nooo...
 
Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.