Pages

Sunday, September 15, 2013

tutorial gadget

*********************************************************
Tau tak kat mana nak amik mendalah gadget nie???

Layout - pageElements - add a gadget

Untuk apa la gadget nie???


Ok... gadget ni kegunaannye adalah untuk menyemakkan sidebar blog korang, nak letak gambo ke, link ke...apa2 sajalahh senang kata...

Takpe, aku tengah rajin nie. So, aku citer satu2 na.. Lagipun ada yang tak tahu camne nak masukkan linkList and gambor segala bagai. Jangan tak mengaku eh.. ko ada tanya aku kat entry untuk tinggalkan soklan tu, =P

1.BlogList -Ko nak tau camne aku buat jajahan ceera??? haaaaa.. kat bloglist nie ajer la... click situ, pastu masukkan url segala, siap sudah...

Ini untuk satu page...

Ini lak yang ada kat sidebar ceeramoon...

2. Followers - Add je masuk dalam blog korang... senang citer...


3. SlideShow - nak gempak skit, masukkan je la.. aku malas nak masuk slideShow nie. Buat masa nie la..

4. Subscription Links - alamak, aku pun tak pasti mendalah nie, huhu... nak kena study lebih skit.. ke ada sapa2 tau apakah ini?

5. Poll - kan sudah ku cakap, ini poll yang disediakan oleh blogger, pandai2 la ko belek sendiri..

6. List- ini ko saje gediks nak listkan apa2 saje. Macam aku aku listkan pasal artis peberet aku...


7. LinkList - Disini la ko nak masukkan nama2 blogger, dan linkkan sekali dia nye blog.. Senang sajaaaaaaa.. ikutkan saja apa yang dia nak..


8. Pictures - Nak jaja muka lebih skit, add la pics ya.. Boleh jugak letak link di pics..


9. Adsense - ni adv yang disediakan oleh blogger, kalau nak letak.. letak.. just ikut step2 yang dia nak..

10. Text - nak masukkan text cam aku masukkan tarikh kawin aku tu.. nampak tak?? disini la ko amik.. di text... bukan di list..


11. HTML/JavaScript - segala mendalah yang ada coding, kat sini la ko tepek... very easy kan...

12. Feed - ok, ni aku tak tau.. ada sapa2 tau kah?? wakaka.. ni bukan tutorial namanye nie, hahaha..

13. Labels - kalau uols nak tepekkan lebels kat sidebar uols.. just add je labels nie.. alaaaaaaaa, labels tu kan yang korang masukkan untuk setiap entry tu. Cam entry ni, labels nye - tutorial, blogger, gitu.. paham kan???

So, bersusun la labels tu kat sidebar uols.. Pastu nak carik pun senang, kalau aku nak carik citer kat blog ko pasalllllll family ko, aku just click pada label family...

14. Newsrell - kalau nak semakkan lagi blog, add saja bendalah nie.. kira news dalam google..

15. Video Bar - Yang nie kalau ko nak susunkan segala jenis video feberet ko kat sidebar.. tapi perlukah? berat kan blog adalah..

16. Logo - jaja la sikit logo blogger nie, hehehe.. kata guna dorangnye web kan.. huhu~

Oh, itu saja.. aku takde ngelat tauuuuuuu.. semua sidebar2 yang ada kat dalam blog aku, semua aku guna kat dalam gadget tu.. Kalau korang rajin skit, and tak tahu nak buat apa.. belek2 ler.. sekurangnya.. boleh cantikkan blog, ye tak???

=D

* ZackU, atam dah explain baik punye.. ko taknak try ke?? takkan nak mengharapkan kat orang lain jer.. la la la~
*************************************************************
credit and thanx to ceera.

aku rasa selain dari aper yang ceera explain nie, korang boleh letak jugak benda lain. tetapi haruslah menggodek sendiri kat google tue. jangan pulak minta aku godek.
nanti kan ader jer yang duk godek rumah kooo...

lagipun sekarang nie dah boleh hire expertise nak cantikkan blog. ada yang murah dan ada yang mahal. tepuk wallet, tanya la selera. berapa riban blog ko nak cantik.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.