Pages

Thursday, September 12, 2013

tutorial kotak dalam entry.

sekarang nie aku dah malas nak apply kotak segala bagai nie dalam blog aku. yang pentinggg aku copy-paste dulu yer punyer tutorial dalam blog aku.

ada jugak kepentingan dia dalam dunia blog nie. bila ko highlight something dalam kotak, konpem la highlighted tue mende yang penting. takdernya orang nak highlight "gua pergi pasar arinie."
kadang reader nie mau cari tulisan yang bold, tajuk best, barula high sikit nak baca. *aku jer kot buat macam nie.* tak tersangka dah tarik satu pengunjung nak baca blog ko. :)

mau menggelupur aku mencari tutorial nie kalau yer private blog yer. tapi kan ceera nie macam tak nak private kan blog yer jer. yer la, yer kan ader link dengan nufnang. aku jer yang ada link dengan nufnang. tapi gaya macam takder jer. hapdate sebulan sekali, tuepun kalau rajin. klu idokkk, berkurung la ko blog.

nak bagus sesangat mampuih ke aper, ko link dengan nufnang tapi private kan blog. saper yang nak klik ko punyer advertise kalau ko private. kalau itu yang terjadi jugak, memang betul la, ko boleh dikategorikan sebagai fraud klik. hehehehehe...
jangan main-main sama itu fraud klik ko. sekali kena, tak terhadap ko dengan nuffnang. *jengil mata kasi nampak garang*

kalau takpun, ko klik ko punyer blog sendiri. macam meroyan sendiri lerrr pulak.

********************************

Ok... hari tu cik 3ymma dok meroyan tanya camne nak buh kotak dalam entry...

Selalunye kalau aku letak coding, mesti aku asingkan dengan bubuh kotak... untuk keselesaan mata korang, dan keselesaan mata aku jugak..

So, begini ye caranye...

Mula2 ko buh coding ini...




Pastu kat sini ko masukkan coding... kalau takmo buh coding pun takpe.. nak buh ayat2 cinta pun okeyyy.. =P

coding nie ko nak tukar ikut citarasa korang pun boleh.... contoh ye..
  • color:green = kalau tulisan nak kasik color merah, tukar la... color:red
  • border: 1px solid tu = ko nak tukar jadik 2px dotted pun boleh.. ok nie jenis border yang ado...

border-style: dotted;
border-style: dashed;
border-style: solid;
border-style: double;
border-style: groove;
border-style: ridge;
border-style: inset;
border-style: outset;
  • width tu ikut korang nye suka hati la nak buh berapa pun...
  • background: pun leh jugak ditukarkan... nak dapatkan kodwarna, masuk HTML color codes ye...
Ni contoh yang aku buat...




very d easy kan...
*************************************************
credit and thanx to ceera.

jadi sekarang nie turn aku plak mencuba.. mana la tau kot2 menjadi, leh la aku jaja kat acik..

acik, adik ader n3 baru lagi yer... jangan plak ko jeles yer.. rasa cam nak g makan mcflurry milo jer...
klu aku upkan n3 acik, ada harapan x dpt mcflurry nie? *jeling2 acik kat sofa*

ok berjaya buat n3 nie... tapi x berjaya apply sepenuhnyer.. xper la, daripada xtau langsung kan. ader baiknyer mencuba..
biar aku pulak yang terangkan aper yang sepatutnyer di lakukan oleh diriku dan kamu2 sekalian...

ko masukkan coding yang dalam kotak atas sekali tue... apply kat html untuk post ko... html nie sebelah compose, jangan plak g cari jejauh yer...

kat perkataan yang ceera letak tue, ko letak jer la aper2 yang ko nak letak. klu nak tinggal kosong pun boleh gak. tapi macam xlojik jer, ko buat kotak tapi xder ayat. camner tuh?

klu ko nak tuko background ke, aper ko, sila la.. tapi ko godek la sendiri kat google segala jenis warna atau aper yang ko nak letak... jangan pulak suruh aku, nanti aku lessing ko, baru ko tau....

advise aku : ko taip jer dulu segala bende ko nak. n then nanti2 baru ko letak kotak tue....

ko nak jalan yang menyusahkan?????????????? xnak ikut aper yang aku ajor kat atas tue... ADER, SAPER KATA XDER.....
lepas jer ko taip n nak letak kotak, sila la tuko ke 'edit html'. klu ko nak letak ayat lepas kotak tue, make sure ko enter dulu sesiap kat 'edit html' tue sebelum ko tuko ke 'compose'. sekian, terima kasih.....
majulah sukan untuk negara. eh silap plak...

kali nie pasti berjaya!!!!!!!!!!


Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.