Pages

Sunday, October 11, 2020

resepi pengat labu

balik dari keje, aku terus pergi dapur n mesin nyior. bersemangat saga nak buat bubur labu. salin baju keje pun idok. :p

sebelum angah balik aritue, dia ada beli labu. tapi tak termasak pun. baik jer stay kat esbok tue.
ermmm... aku la pulak yang kena memperabihkan ia. nak tunggu akak aku balik? nanti ujung bulan 5 baru la dia balik. cuti sekolah katakan. time tue, dah tak sedap labu tue nak masak. beli yang lain jer la.

maka mari la kita memperabih kan ia dengan membuat bubur labu. sedap jugak makan panas-panas time penat balik keje, kan? bubur labu + air teh o panas, memang gandingan yang mantap.

abangcik : ko mesin nyior nie, nak buat apa? sayur lemak ker?
aku : tak la. bubur labu.
abgcik : ooo...

setelah beberapa ketika...
abgcik : ko nak mesin ke labu nie?
aku : mesin? potong je la.
abgcik : nanti dia hancur sendiri time kaco2 yer?
aku : ...

lepas dah siap bubur. aku panggil dia makan n tetibaaa...
abgcik : kahhh kahhh kahhh...
aku : apsal? masin ker?
abgcik : nie pengat la. bukan bubur.

hoiii!!! ko makan tak hengat dunia, ada hati mau komplen nama masakan aku?

sebenarnya ini salah saya. huhu :( memang jenis saya kot, selalu kelam kabut bila nak bercakap. hati n minda dah fikir nak kasi ayat lain, tetiba mulut dah kuor dulu perkataan yang terlintas 1st kat otak.
sebab tue la nie. bila ada customer kol @ ask me pasal diorang punya akaun, memang madam saya akan masuk campur. tak kan kasi saya stay dengan customer sensorang. kalau tak duduk satu meja pun, pandang dari jauh pun jadi la.

pernah sekali aku bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla cakap tapi no respon from customer. dah pelik tapi still lagi cakap dengan vangganya. sekali madam tegur, 'nurul, bukan usb tapi ubs.' aku dah merah muka. -.-

taraaa... nie la hasil my bubur labu.


bubur labu? takper la. bubur pun, bubur la.

ambik resepi dari kak ummi. kalau tengok kat blog kak ummi, dia masak pengat nie dengan kuah yang pekat.
kalau nak buat pengat, masak dengan kuah pekat memang menjilat jari. berkali-kali tambah. tapi aku nie kan dah tak tertahan nak makan, maka kuahnya pekat cukup syarat pun dah ok. menjilat jari jugak. :)

kalau nak lagi sedap, biji labu nie jangan dibuang. letak sekali dalam pengat. kalau nak letak skoteng pun boleh. skoteng nie biasanya ada jual kat melaka. kalau kat terengganu, agak payah la nak jumpa. kalau yang chacha tue senang jumpa.
nak letak sagu biji pun boleh. tapi dah habis stok kat umah nie. jadilah bubur labu kosong-sekosong-kosongnya. ;p

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

All content provided on this "nursueada.blogspot.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of nursueada.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.